HURJA SOLUTIONS – SALMI AR

Mikä on Salmi AR?

Salmi AR on lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) sovellus ja yksi Salmi Platformin palveluista. Salmi Platform on matkailun digitaalisten palveluiden kokonaisuus, jonka päämääränä on saattaa matkailijoita kiinnostava tieto yhdelle alustalle. Se on portaali, joka koostaa alueen matkailukohteet ja tapahtumat yhteen paikkaan. Salmi Platformiin voit tutustua tarkemmin täällä: www.salmiplatform.com

Salmi AR -sovelluksella lisätyn todellisuuden sisältöjä voi katsoa julisteista, esitteistä tai muista herätekuvista. Jatkokehityssuunnitelmana on, että Salmi Platformin asiakas, esimerkiksi matkailualan yrittäjä, voi muokata oman palvelunsa tai käyntikohteensa AR-sisältöjä. Salmi AR ei siis ole vain sovellus, vaan palvelukokonaisuus, joka tuo lisättyä todellisuutta eri alojen toimijoiden hyödynnettäväksi. Salmi AR -sovelluksella voi sukeltaa mielenkiintoisiin tarinoihin, ja lisätyn todellisuuden myötä kokea maailmaa uudella ja hauskalla tavalla.

Tuotteistaminen ja Minna Canth AR -kierros

Salmi AR on täysin uusi tuote, joka julkaistiin Minna Canth AR -kierroksen myötä heinäkuun alussa kesällä 2019. Minna Canth 175 -juhlavuoden kunniaksi tehty kaupunkikierros kulkee Canthin aatteellisissa jalanjäljissä ja hänelle tärkeissä paikoissa. Kierroksen varrelle on sijoitettu herätekuvia, joissa on ohjeet lisäsisältöjen katsomiselle. Lisätty todellisuus herättää henkiin Canthin elämän ja historian, mutta kierros sisältää myös tulevaisuuden näkymiä kuopiolaisten nuorten kertomana.

Salmi AR -sovellukseen on mahdollista sisällyttää muiden eri toimeksiantajien omia AR-kierroksia. AR-kierros voi olla esimerkiksi aktivoiva peli tai historiaa esittelevä videokierros.

Tavoitteet

Salmi AR:n tuotekehityksen tärkein tavoite on asiakaskokemuksen parantaminen lisätyn todellisuuden avulla. Salmi AR tuottaa lisäarvoa asiakasyrityksille, jotka voivat tarjota omille asiakkailleen kiinnostavia ja mieleenpainuvia hetkiä. Esimerkiksi odotustilanteissa yrityksen tai matkakohteen asiakkaat saavat jotain kiinnostavaa katsottavaa; he voivat esimerkiksi ennen esityksen alkua tutustua piilotettuihin AR-sisältöihin kuten videoihin ja tarinoihin, ja saada tällä tavoin kohteesta enemmän irti.

Salmi AR -palvelun tavoitteet tiivistettynä:

  • Asiakaskokemuksen parantaminen matkakohteessa.
  • Innovatiivisen ja interaktiivisen markkinointimateriaalin luominen.
  • AR-paketit voi ladata offline-käyttöä varten. Tämä on kätevää esimerkiksi turisteille, jotka eivät voi käyttää mobiilidataa.
  • Toimii usealla kielellä.
  • Helppokäyttöisyys.
  • Jatkokehitys: Salmi AR:n hallintaportaalin käyttäjien on mahdollista luoda omaa AR-sisältöä asiakkailleen.